15 september 2011

Socialt företagande är på tapeten under denna och nästa vecka i Vallentuna salen. Hantverkshuset tillsammans med vissa studieförbund och Coompanion Roslagen har arrangerat väldigt omfattande utbud av program. Jag är överraskad över hur mycket pengar det går att spara på att jobba förebyggande, ta vara på allas arbetskapacitet samtidigt som man ger människorna möjlighet att tjäna ihop sin inkomst istället för att passivt ta emot bidrag. Det här är absolut någonting som jag ska gå vidare med. Jag vill lära mig mer om detta och jag vill ha en dialog med dessa kunniga och engagerade människor som ser möjligheter att få långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa i arbetet om bara kommunen tar sitt ansvar. Samverkan är nyckeln till framgång!
Jag är besviken på Björklunds och alliansregeringens löfte om höjda lärarlöner. Det är ju tydligt att de föredrar att satsa på sänkt restaurangmoms istället och av det som finns kvar av reformutrymmet tar man endast 216 miljoner för 2012 till höjda lärarlöner. Visst är det bättre än ingenting och visst är det kommunal angelägenhet i första hand att se till att lärare har en vettig lönenivå och löneutveckling, men regeringen kan inte passivt titta på när allt fler väljer andra yrken än läraryrket idag. Jag faktiskt förvånad att det fortfarande finns ungdomar som väljer att söka till lärarutbildning med de gällade krav och lönenivå som finns idag.

Inga kommentarer: