26 mars 2013

Är uppe i varv! Det är alltid så med mig efter alla olika sortens möten med kommuninvånare. Jag känner mig extra "folkvald" bland folk även om de inte skulle ha röstat just på mig. Jag VILL ha tätt kontakt med folk, med kommuninvånare, med föreningar, med näringslivet, med...   Jag kan omöjligen föra en vettig politik om jag inte har möjlighet att föra dialog med dem som besluten berör. Dessa möten, träffar eller besök är politikerjobbets bästa del.

I kväll hade kommunen samrådsmöte om fördjupad översiktsplan om Karby/ Brottby. Karbyskolans matsal var fullproppad av intresserade Karby och Brottbybor som ville förmedla sina synpunkter och ställa sina frågor till oss politiker och till kommunens tjänstemän. Inga andra kan vara experter på Karby/Brottby än de som själva bor i orten. Det väcktes en fråga om referensgrupp från orten som skulle vara med i arbetet under hela planeringsprocessen. Mycket lockande tanke! Visst är det folkvalda som i sista hand beslutar men det finns ingen motsättning att ha referensgrupp som bidrar i planeringen med sina kunskaper och erfarenheter. Varför skulle vi politiker inte ta vara på det? De frågade inte efter ersättning eller arvode utan de ville utveckla sin hembygd utifrån de faktorer som de känner till. Någonting som de dyra konsulter/arkitekter har inga eller ringa kunskaper om.

Jag välkomnar deras engagemang!

P.S. Det var inget samrådsmöte om strukturplanen för Kristineberg. Ni vet området bredvid Påtåker.

Inga kommentarer: