30 mars 2013

Stomnätsstrategi  för Stockholms län är nu ute på remiss. Det är Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting som har jobbat fram förslaget. De har analyserat investeringsbehovet fram till 2030 då det uppskattas att det finns 2,6 miljoner invånare i Stockholms län. Jag har inte lusläst förslaget men har dock redan några funderingar kring det. Syftet är naturligtvis att öka antalet kollektivresenärer och minska trängsel på vägar. Såsom vi fick det förklarat så bygger mycket av planerna på dagens befintliga trafikmönster- och vägar dvs. de imiterar dagens starka bilstråk med buss- eller spåralternativ. Till mycket stor del kan detta vara klokt men jag undrar om det inte borde vara lite mer visionärt att försöka se ifall det finns bättre och effektivare lösningar i framtiden och inte bygga så mycket på dagens situation. Man har inte heller tänkt på alla de resenärer som dagligen arbetspendlar över länsgränser. Borde inte det räknas med?
 Den andra funderingen har jag kring kravet om att ordna en stomlinje på sträckor där det finns mer än 500 resenärer under maxtimmen. Det finns nämligen flera linjer där det finns fler än 1000 resenärer redan idag. Är inte spårtrafiken då att föredra? Blåa bussar är uppskattade på många linjer men spårbunden trafik är trots allt att föredra speciellt på längre sikt.
Norrtäljes kommunalråd påpekade vikten av att satsa på förlängning av Roslagsbanan till Arlanda och fick lite otydlig svar med hänvisning till någon utredningen som borde vara klar i december. Nordost sektorn kommer att tydligt markera i våra remissvar hur viktig Arlandagrenen är för vår del av länet.
Förbättringar på busstrafiken ligger på helt annan kostnadsnivå än spårsatsningar och alla är medvetna om de begränsade resurser som finns. Det är väldigt många faktorer som ska räknas med innan prioriteringslistan kan göras men faktum är att utan tillgänglig kollektivtrafik går det inte att hålla bostadsbyggnationen på den förväntade nivån.  Många flyttar till vår del av länet och vi är beredda att bygga men då krävs det också långsiktiga kollektivtrafiksatsningar. Förlängning av Roslagsbanan till Arlanda är nödvändigt!

Inga kommentarer: