13 juni 2013

Det har varit mycket kvällsarbete denna vecka. Samtidigt känns det skönt att efter nästa veckas kommunfullmäktigemöte så blir det faktiskt ordentligt glesare mellan möten. Jag har i vanlig ordning samlat ett hög av rapporter och annat som jag ska passa på och läsa innan jag ska ta en semester.

Saknar dock det traditionella "Läget i länet", bostadspolitiska sammanställningen som Länsstyrelsen brukar ge ut så här dags på året. Det finns ju inga förändringar, inga positiva överraskningar  i borgerlig bostadspolitik efter sju år i makten på riksnivå eller i Vallentuna efter ett par årtionden i makten men det är intressant att se hur "oberoende" instans beskriver resultatet av den förda politiken.  Våra ungdomar, äldre, ensamstående, skilda och människor som vill inte binda sitt kapital i bostaden är illa tvungen att välja en annan kommun än Vallentuna. Stor brist på hyresrätter, brist på mindre lägenheter i bra kollektivtrafiknära lägen saknas också. Det som är omöjligt för (M) i Vallentuna är möjligt för (S) när det gäller hyresrätter. Jag behöver inte årtionden för att få fler hyresrätter byggda i Vallentuna. Det lovar jag!

Inga kommentarer: