26 maj 2011


Årets Mälartinget i Västerås hade temat Stockholm-Mälarregionen som kunskapsregion. Ärligt sagt blev jag lite besviken på att all tänkande inte ledde till några slutsatser och gemensamma ambitionshöjande målsättningar, helst konkreta. Men hoppet är inte ute. Helene Hellmark Knutsson valdes till Mälardalsrådets nya ordförande och hon brukar vara actionkvinna så mer strukturerat och reslutatinriktat innehåll är att vänta.

Bilden här ovan visar Stephen von Rumps innovation: Giraffen som kan användas som social komplement i hemtjänsten. Västerås testar detta men jag såg inte giraffen som ett realistiskt alternativ eller ens komplement till riktiga mänskliga besök hos de äldre. Jag kände mig lättad när jag märkte att socialnämndens ordförande Gunnel Orselius Dahl kände likadant. (Den blåa apparaten i bilden är giraffen.)

Inga kommentarer: