3 maj 2011

Regn behövde vi men den här kylan och hagelskurar var helt onödiga. Vi kunde inte öppna stugan idag pga vädret vilket inte alls var bra. Det finns flera åsikter om valstugan i vår lokala sossegrupp men jag måste säga ärligt att jag tycker om den. Jag tycker om när folk stannar och pratar och kräver svar och frågar och undrar och är upprörda... Jag får veta så mycket som har nytta av att veta som "beslutsfattare". Samtidigt får jag möjlighet att berätta vad vi står för, vilka frågor tycker vi är värda att prioritera och så mycket mer. Jag tycker om att prata. Det kunde Björn von Sydow också konstatera igår när vi knackade dörr. " Jaana är talkative", sade han. Jep! Det stämmer! Egentligen är jag ganska tystlåten och blyg men livet har lärt mig att om man vill ha förändring på någonting så gäller det att övervinna sin rädsla.
När jag gick i ettan lekte vi alltid katt och råtta i idrotten, varje lektion. Jag tyckte inte alls om den leken och en dag frågade jag fröken varför vi alltid leker samma lek. Jag fick en timmes kvarsittning för mitt ifrågasättande uppförande.Det glömmer jag aldrig. Fröken lyckades tysta ner mig med sin metod under några års tid men under den tiden växte det en stark inre känsla att jag hade rätt och fröken hade fel trots att ingen av de andra klasskompisarna vågade aldrig ifrågasätta någonting. Fröken var en auktoritet och hon hade alltid rätt. Jag visste som 8, 9-åring att så var inte fallet.
Jag fick senare bekräftelse av min samhällskunskapslärare som uppmanade oss elever att ifrågasätta det mesta men han krävde också att vi skulle motivera vårt ställningsstagande. Jag njöt på hans lektioner för jag fick vara mig själv och ifrågasätta och vinkla samtalsämnet utifrån mina synpunkter.Två helt olika lärare och helt olika undervisningsmetoder. Respekt hade man för båda. Lågstadieläraren respekterade man med rädsla och högstadieläraren respekterade man med beundran. Båda lärare har lämnat sitt intryck och avtryck i mitt liv men vinnarkonceptet blev dock samhällskunskapslärarens metod.
Länge leve yttrandefriheten för alla åldrar!

Inga kommentarer: