22 maj 2011

Det verkar vara väldigt populärt att skriva politiska memoarer. I dagarna kommer Thomas Bodströms bok ut fick jag veta i TV- nyheterna. Vad är syftet med dessa böcker? Speciellt med de böcker som beskriver närhistoria, ja i många fall "gårdagens" historia? Böcker som kan gynna eller missgynna någon, sig själv, sin partikamrat, sin politiska motståndare... Personer som fortfarande är aktiva i politiken. Ingen verkar ha tålamod att vänta till ålderdomens höst och skriva då utan det verkar som dessa böcker ska allt snabbare ut troligen för att bättre attrahera dagens läsare.
Jag dömer inte Thomas Bodströms skrivande eller hans bok. Han är en bland många politiker som vill dela med sig politikernas vardag, tror jag. Jag har ju inte läst boken ännu. Jag hoppas bara innerligt att det inte finns "bränsle" i hans bok till de krafter som försörjer sig enbart på socialdeokraternas smutskastning.

Inga kommentarer: