15 mars 2012

Jag lämnar mina kommentarer om dagens två möten ( kommunstyrelsens arbetsutskott och näringsliv och planeringsutskott) till ett senare tillfälle.
Istället ska jag informera om att ett kallelse har kommit till ett extra kommunstyrelsens arbetsutskottsmöte nästa tisdag (20/3). Ärende: Förslag till ny organisation.

"Kommundirektörens roll som förvaltningschef ersätts av en förvaltningschef för kommunledningskontoret som också blir chef över övriga chefer på kommunledningskontoret. Det är kommunstyrelsens arbetsutskott i egenskap av personalutskott som, genom kommunstyrelsens ordförande, fortsättningsvis sätter lön och har personalansvar över förvaltningscheferna" bland annat detta står det i brödtexten i ärendet.

Jag vet att jag ingen Nobelpristagare men jag behöver inte kunna mer än sätta mig i tjänstemännens situation för att kunna komma till slutsatsen att detta förslag är uteslutet om man vill kommunens bästa! Varken moderater eller sossar ska blanda sig i lönesättningen av förvaltningschefer!!! Det ger alldeles fel signaler till tjänstemän. Eller är det just det som är moderaternas/alliansens syfte, alltså att få politiskt färgade beslutsunderlag på mötesbordet? Tjänstemännen behöver då bara skriva det som kommunalrådet förväntar sig att få höra och på det sättet kan en tjänsteman gardera sig en god löneutveckling i kommunen.

Nu gäller det för Sossemor att skriva en skriftlig reservation färdig inför tisdagens möte. Vi vill ha en proffessionell tjänstemannakår som leds av kommundirektör!!!

Inga kommentarer: