25 mars 2012

Som lärare brukade jag alltid skriva veckobrevet på söndagkvällar. På brevet berättade jag kortfattat om de viktigaste händelserna under den gångna veckan och naturligtvis innehållet på den kommande veckan: ämnesområden som vi skulle läsa om, läxorna, ev. prov och utflykter. Det var en skön och viktig stund att få "ordning" allt även i mitt eget huvud.

Ikväll sitter jag framför datorn och skriver utan att riktigt få "ordning" på alla veckans händelser. Jag kan inte kontrollera allt på samma sätt som tidigare som lärare. Visst hände det ett och annat oväntat också under skolveckan. Så är det alltid med elever, men som lärare kunde man trots allt vända även lite tråkigare saker till det bättre. Nu möter jag andra utmaningar varje vecka. Det gillar jag! Det är mycket svårare att vända "tråkiga händelser" till det bättre inom kommunalpolitiken och jag får verkligen utmana mig själv att försöka göra det i alla fall.

Om jag nu tittar på min kalender för vecka 13 så finns det bl.a. utbildning för krisledningsnämnden där jag ingår, möte med Bällsta villaföreningen ang. boendet för de ensamkommande flyktingbarn, träff för alla S-gruppledare i länet, arbete med kommunplanen, kommunala gruppen inför nästa kommunstyrelsemöte, kommunstyrelsens arbetsutskott, Näringslivs- och planarbetsutskott, ev. MBL ang. organisationsförändring, möte med Nordost kommuner. Ja och avtackning av Johanna Graf, Solnas fd oppositionsråd. Plus lite "hemliga" möten inom (S) lokalt. I en sådan vecka innefattar väldigt mycket överraskningar förhoppningsvis mestadels positiva men kanske lite negativa också som jag inte har "kontroll" över.

På vilket humör är kommunalrådet? Kan vi föra en konstruktiv dialog med villaföreningens företrädare? Hur ser de ekonomiska förutsättningar ut inför nästa och näst kommande år? Hur kommer fackföreningarna reagera på MBL-mötet? Faktorer som håller spänningen uppe och gör jobbet intressant men också krävande.

Jag önskar er alla en trevlig arbetsvecka!

Inga kommentarer: