26 maj 2012

Sossemor köpte dunderhonung från Frösunda marknaden i dag. Lokalproducerat och utan onödiga tillsatsämnen. 
Här nedan bild på min mosaikbordsskiva som jag tillverkade för några veckor sedan på en kurs på Kråksångens konst och inredning. Jag behöver foga den och hitta en passande fot eller möjligen gjuta en sådan själv. 
Det var mycket lugn kväll igår när jag nattvandrade tillsammans med ett antal andra föräldrar och Adam&Sven (partikamrater) som båda sitter i fritidsnämnden. Årskurs 9 elever hade bal i Nova. Några hundra finklädda ungdomar firade en helkväll med middag och underhållning.

Jag hade min egen stilige son bland dessa festfirande ungdomar. (Han var dock inte synlig så länge jag fanns utanför Nova. Det är inte alltid uppskattat att ha en mamma som vill engagera sig i allting.) Denna stora fest är en fin tradition som många ungdomar ser fram emot. Tyvärr är jag arbetsskadad och tänkte på de ungdomar som gärna hade varit med men inte hade  300kr för middagsbiljett eller ev. råd att inhandla nya festkläder. Det är väl meningen att de ungdomar som kanske har gått i skolan alla nio tio år tillsammans får möjligheten att avsluta grundskolan tillsammans med en riktig fest. Jag vet inte vem/vilka det är som arrangerar denna fest. Är det Nova, kommun, skolorna, elevrådet...?  Det ÄR VIKTIGT att alla som vill kan vara med!!!

I "min" skola (Sverigefinska skolan i Stockholm) betalar skolan hela festen för niorna och flickorna får möjlighet att sy sin festklänning i textilslöjden om de vill. Jag är inte ute efter att förbjuda allt det roliga för eleverna, absolut inte. Men jag vill att vi vuxna (skolans personal, politiker) tar vårt ansvar att inte utesluta något barn från de gemensamma aktiviteterna. Jag är beredd att som politiker ha en separat pott för sådant här. Samma sak gäller exempelvis skidresor, som kunde planeras in i idrotten så att alla elever i år sex får möjlighet att åka skidor åtminstone en gång under grundskolan.

Med förhållandevis små pengar kan man förgylla alla elevers vardag.


Inga kommentarer: