15 juli 2012

Om några veckor blir det ett år sedan jag lämnade in min ansökan om att få lärarlegitimation. Att få det svart på vitt i vilka ämnen och årskurser jag är behörig på att undervisa. Jag har läst ett antal kurser utöver min examen och kan tänka mig att det därför kan ta lite extra tid men att vänta på ett svar ett år är  under all kritik. Under detta år har jag inte fått ett endaste brev/mail om hur långt de har hunnit med ärendet eller hur länge till kan det ta innan svaret kommer. Jag är inte ensam om att vänta på ett svar. Vi är väl ett antal tiotusentals lärare som passade på och lämnade in ansökan direkt när det var möjligt.

Att sjösätta en reform utan tillräcklig finansiering och/eller genomtänkt plan om hur detta egentligen ska gå till visar den nuvarande regeringens brister. Snabbt, snabbt ska man genomföra den ena reformen efter den andra och sedan får man i efterskott försöka rätta till de brister som dyker upp. Lärarlegitimation är i sig en "oskyldig" reform som skadar ingen även om den har inte motsvarat  lärarkårens stora förväntningar, ännu. Värre var det med de försämringar t.ex. på sjukförsäkringen.

Jag är inte i akut behov av en lärarlegitimation. Svensk skola har fungerat utan dem och kommer att göra det även i fortsättningen.



Inga kommentarer: