12 april 2012

Home sweet home!

Roligt att få åka bort och besöka nya platser men det är också skönt att få komma hem igen. Och vad gör då Sossemor först när hon kommer hem efter en resa?
1) Sätter på tevattnet och fixar en kopp te.
2) Tittar igenom posthögen.
3) Läser lokaltidningarna! (Jag måste ju hålla mig ajour med lokala nyheter!)

Jag blev riktig glad när jag såg hur många positiva insändare om ensamkommande flyktingbarn hade skickats in till tidningarna. Det är fullt möjligt att de negativa skriverierna om Vallentuna i samband med sabotaget av Vårljusboendet kan bli den totala motsatsen. Vår kommun kan visa hur hela samhället tar sitt ansvar att dessa ungdomar får det bästa möjliga mottagandet och hur vår kommun utvecklar nya arbetssätt med hjälp av engagerade Vallentunabor.

Utöver de lokala tidningar har jag hunnit läsa veckans Stockholms Tidningen. Under rubriken "Avknoppare kan få betala tillbaka" läser jag bl.a. om Helena Jungenstam (M)-politiker från Österåker som köpte Rönningby gymnasium 2008 av Österåkers kommun för 170 000kr!!! Sedan dess har hennes skolföretag gjort tre miljoner kronor i vinst. Hon var ordförande i socialnämnden vid tiden för avknoppningen.
Visst är det så att det vinnande partiet har väljarnas mandat att förverkliga sin politik MEN GAV VÄLJARE I ÖSTERÅKER MODERATERNA MANDAT ATT SÄLJA GEMENSAM EGENDOM TILL STRUNTPRISER???Om detta nu var det enda exemplet men icke. Det finns flera liknande köpreor från olika moderatstyrda kommuner både i Stockholms län och i Sverige. Att få betala en högre summa i efterhand är det minsta dessa företag kan göra. Och jag hoppas på att väljare säger sitt vid nästa val om moderaternas sätt att sänka bort kommunalt egendom.



Inga kommentarer: