26 april 2012

Lite stressigt är det faktiskt just nu. Jag vet inte hur jag har lyckats pricka in alla möjliga aktiviteter och seminarier och dyl på en och samma vecka. Jag har fått springa från ett ställe till ett annat och just nu känns det som att liten pyttepaus vore på sin plats.
Idag var jag och lyssnade på ett seminarium om medborgardialog med unga. Ett ämne som politiken inte har gjort någonting åt på hemmaplan. Jag vet att på tjänstemannanivån har viss försiktig testning ägt rum. Här behöver vi socialdemokrater göra en insats så att ämnet kommer på dagordning. Ungdomar är sorgligt nog inte den enda gruppen i samhället som inte har inflytande eller forum för dialog. Hela vårt arbetssätt måste utvecklas till att vara ett öppnare och mer lyssnande. Visst har vi representativ demokrati men det innebär inte att vi ska utesluta kommuninvånare från samhällsutveckling under fyra års tid och fråga om deras åsikt BARA under en dag, en gång, nämligen på valdagen. Det räcker inte riktigt tycker jag, att vi har de "lagstadgade" samrådsmöten eller en kort remisstid för aktuella planer. Kommuninvånare ska beredas möjlighet att ha insyn och dialog på flera olika sätt. Även där ligger Vallentuna inte ens på startlinjen. Utveckla, utveckla... inte bara förvalta!

Inga kommentarer: