28 december 2012

Jag blir nog aldrig färdig med papperssorteringen på kontoret. Jag hittar hela tiden intressanta artiklar, rapporter och broschyrer som lockar mig att läsa dem. Det har alltså funnits en orsak varför jag har sparat dem: jag har insett att den inspirationen eller kunskapen som finns i dessa pappershögar kommer jag att behöva i framtiden.

Idag läste jag om en förstudie som har några år på nacken men som lyfter fram viktiga faktorer som är användbara också idag. Den studien heter: "Bostäder för framtidens äldre i Vallentuna kommun". Trygghetsboenden som förhoppningsvis kommer att byggas under nästa år är eller borde vara en del av mycket större arbete med att tillgodose de äldres behov och önskemål när det gäller boendet. Om vi tar valfriheten på allvar så behövs det nya projektgrupper och arbets- och planeringssätt som försäkrar långsiktig bostadplanering för de äldre så slipper vi de akuta dyra lösningar som bostadsanpassningar kan innebära.

(S) motion om rätten till heltid, möjlighet till deltid blev nedröstad på senaste kommunfullmäktigemötet. För oss rätten till heltid är en självklarhet som vi kommer att fortsätta att kämpa för. Jag fick en Nynäshamns infomapp av Liselott Vahermägi när hon besökte oss för ett drygt ett år sedan. I mappen finns en mycket användbar broschyr om hur den (S) + (FP) styrda Nynäshamn gick tillväga när de påbörjade arbetet med att erbjuda heltider till de medarbetare som så önskade.

Tillsammans med facket har de kunnat höja kvalitén på kommunalservicen bl.a. för att fler heltidsanställda betyder fler bekanta ansikten för brukarna istället för timvikarier. En viktig del av att hela projektet har lyckats är att Nynäshamn byggde upp ett bemanningscentrum med ett antal heltidsanställda som rycker ut på de arbetsplatser som saknar personal. I bemanningscentrums bokningssystem kan medarbetarna ange tider då de kan tänka sig att arbeta på sin egen eller på en annan arbetsplats än sin ordinarie. Resurserna överförs dit de gör mest nytta. Vikariebehovet kan också lösas åtminstone delvis på detta sätt.  Nynäshamn har lyckats erbjuda "jämnställhetsinsats som ger fler kvinnor möjlighet att stå på egna ben" med ett system som bygger på flexibilitet och de anställdas individuella önskemål.

De totala lönekostnaderna har varit konstanta eller sjunkit i Nynäshamn pga att timanställningar och övertidsersättningen har minskat kraftigt. Att kunna leva på sin lön... så som en anställd säger det: "Nu har jag pengar över när räkningarna är betalda." Vårt (S) vallöfte står kvar: Rätt till heltid, möjlighet till deltid!

Inga kommentarer: