30 december 2012

Vallentunafria nättidningen ställde en fråga till mig och till ett antal andra Vallentunabor om våra förhoppningar inför 2013. Det var verkligen inte en lätt fråga. Skulle jag svara som Jaana, som mamma eller som Sossemor, oppositionsråd? Jag har naturligtvis mina alldeles egna privata önskningar och förhoppningar inför nästa år. Dessutom har jag många politiska förhoppningar eller mer av målsättningar inför nästa år. Mitt svar blev en diffus kombination av privat och politisk önskan. Jag borde dock ha gett några praktiska exempel som arbete åt dem som inget annat önskar än att få jobba, utbildningsplats för de som drömmer om det, fred, hälsa och kärlek...listan kunde ha blivit lång.

Det var naturligtvis också intressant att läsa andras önskningar. Exempelvis Mattias Andersson (C) har förmågan att ställa sig utanför politiken trots han i allra högsta grad är själv folkvald politiker i kommunfullmäktige och är del av styrande alliansen som beslutar om hur och vad som görs i kommunen. Han önskade bl.a. konstgräsplan i Össeby.  När vi begärde votering i kommunfullmäktige i höstas om konstgräsplan på Össeby IP så röstade han INTE FÖR det förslaget. Inte en endaste (C), (FP), (M) eller (KD) politiker gjorde det. Det här visar hur alliansen fungerar: de säger ett och gör annat. Nu hoppas jag att Mattias lyckas övertyga sina allianskamrater att budgetera pengar för Össeby inför 2014=valåret. Det brukar gå lite lättare under valåret.

Inga kommentarer: