18 december 2012

Jag blir så in i hjärtat berörd och extremt upprörd när jag läser i dagens DN om familjer med barn som vräks. Att behöva packa ihop sina ägodelar och tvingas lämna hemmet, den trygga platsen i ens liv är svårt för en vuxen. Det finns inga godtagbara orsaker att utsätta barn för det! Samhället måste kunna erbjuda andra lösningar när familjer hamnar i stora svårigheter och klarar inte boendekostnader. Barnens bästa ska gå först!Vad vinner samhället ekonomiskt med att skicka hemlösa småbarn till vandrarhem, motell och tillfälliga övernattningar hos kompisar? Med den rotlösa, otrygga tillvaron ökar risken att misslyckas i skolan...med livet och då får skattebetalare pröjsa miljoner, mångdubbelt mer än månadshyran. Det kan inte vara meningen med samhällets skyddsnät att den används först när det kan redan vara för sent?  Jag törs nästan inte fråga om vräkningar där barn är involverade förekommer  i vår hemkommun, men jag måste!

Jag ber om tidsfrist med KF-redovisningen. Jag måste låta känslorna svalna först så slipper jag ångra mina ord efteråt.

Inga kommentarer: