Det är alltid en chansning när man planerar att delta en hel temadag någonstans. Det kan vara värt att satsa en hel arbetsdag på eller det kan vara katastrofalt dåligt. Idag har jag lyssnat på "Samverkan för regional tillväxt" där Jernhusen stod som värd. När jag nu läser om mina anteckningar så märker jag att jag har lärt mig ett och annat = bra dag!
Allt kretsade kring spårbunden trafik och hur den påverkar tillväxten. Om sanningen ska fram så verkar det inte fungera optimalt med ett stort antal privata entreprenörer och staten med sina olika myndigheter och sedan ska de försöka samordna allas intressen ihop med underdimensionerad spårkapacitet. Fjärrtåg, regionaltåg och godståg, depåer och kombiterminaler och det finns ingen som har ansvaret för helheten. Trafikverket verkade inte ha det eller har inte fått det. Det borde de ha! De marknadskrafterna som nu råder om tåglägen som handlas INNAN man upphandlar tågen eller entreprenören visar hur bristfälligt det fungerar. Någon köper tåglägen men ingen vet om den verkligen kommer att använda dem medan någon annan kan inte öka turtätheten just för att tåglägen är "upptagna".
Ett annat område där marknaden inte klarar själv utan styrning är placering av depåer. Denna fråga berör oss i Vallentuna också. Det finns ingen myndighet som gör den övergripande kartläggningen VAR depåerna bäst passar att byggas utan varje enskild aktör ska separat testa olika alternativa platser och sedan få svar efter en kortare eller oftast en längre tid. Om man får nej så får man testa nästa läge och få möjligen nej igen. Helt galen arbetsordning! Naturligtvis måste det finnas samlad kompetens någonstans så att man kan snabba på processen och SPARA pengar både för de enskilda men också för samhället i stort. I Vallentunas fall söker en aktör, SL depåplats i Molnby. Är det en bra plats? Vi får se hur det går med den depåplanen.
Ett tredje, intressant ämnesområde som togs upp idag var riksintressen. Det verkar inte vara ordning och reda på den fronten heller. Det finns ett stort antal områden för riksintresse för kulturmiljö, naturvård, friluftsliv och infrastruktur i Sverige. Områdena är ofta stora och gränserna otydliga och dåligt värderade. Det finns förbättringspotential när det gäller dialogen med de berörda, för riksintressen verkar inte följa samhällsutvecklingen särskilt bra. Jag är mycket mån om att bevara eller försiktigt utveckla områden som ska skyddas för kommande generationer men det kan finnas orsak till att aktualisera riksintressen och förtydliga de värden som är orsaken till varför de är riksintressen överhuvudtaget. Det vore intressant att vår kommun jobbar fram nya värdebeskrivningar på de riksintressen som finns i vår kommun. Vi har duktigt folk både på kultur- och fritidsförvaltning som skulle kunna bilda en arbetsgrupp tillsammans med folk från länsstyrelsen. Jo och samhällsbyggnadsförvaltningsfolk med också. Bra idé tycker jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar