26 oktober 2012

Jag försöker alltid prioritera närvaron på Sörabs möten om det går. Avfallsfrågan, vårt sätt att leva och konsumera, miljön ja allt i det området intresserar mig mycket. På dagens möte fick vi en mer detaljerad bild på hur matavfallsinsamlingen ser ut på Sörabs kommuner. Jag skämdes när alla andra kommuners insamlade mängd av matavfall ökar kontinuerligt men Vallentunas grafiska stolpe står som fastspikad. Sundbyberg och Sollentuna "leder" ligan men även det högborgerliga fästet Danderyd har kommit igång riktigt ordentligt och ökar mängden i rasande takt. Det var faktiskt någon som påpekade Vallentunas skamplacering på mötet och jag hade lust att svara att det är inte jag som styr kommunen utan herren med ordförandeklubban (=Örjan Lid) men jag gjorde inte det.

Vår motion om att starta insamlingen av matavfall från hushåll gick ju igenom kommunfullmäktige men kommunalrådet lyfte frågan ut ur dagordningen utan förklaringar i kommunstyrelsen förra månad. Inga förklaringar fick vi. Hans borgerliga kompisar hade i teknik- och fastighetsutskott kommit överens med vår ledamot om att vi börjar med ett försöksverksamhet nästa år som vi sedan året efter utökar att gälla hela kommunen. Av de 212kg husavfall som vi "producerar" per år och person är 100kg matavfall! Jag vill att Vallentuna ska leda matavfallsligan!!!

P.S. Jag fick också veta att insamlingen av matavfall är ingen kassako för Sörab, tyvärr.

Inga kommentarer: