10 oktober 2012

Det var ingen tillfällighet att jag skrev om respekten sist i min blogg. Samhället har blivit kallare, mindre tolerant, råare och våldsammare. Ohövligheter bland vuxna ger fel mallar för yngre. Bristen på respekten för människors lika värde orsakar exempelvis hatiska grupperingar där våldet mot varandra rättfärdigas, i vissa fall nästan uppmuntras.
I jakten på egen vinning och låt andra ta hand om sig själva/ vi ska inte blanda oss i- mentalitet ger ruttna frukter i längden. Man lär sig inte lyssna på varandra eller kompromissa. Och man lär sig att tysta ner samvetet. Att inte bry sig. Jag låter ganska dyster idag. Det beror säkert mycket på de senaste våldshändelserna  i vår kommun. Har kommunen= jag, du, kommunalrådet, grannen... gjort tillräckligt för att förebygga och hindra de händelserna som nu har lett till en ung människans död? Jag har inte gjort det! (S) har inte gjort det! Det har vi pratat om i (S)- gruppen. Vi har varit alldeles för engagerade i andra frågor. Vi måste hitta en bättre jämnvikt mellan olika ämnesområden så att vi kan politiskt göra vårt bästa att jobba förebyggande, omfördela resurser och skaffa nya resurser så att alla behövande får hjälp. Då behöver det inte gå så här långt. Ingen föds som mördare.  Motgångar, svårigheter, besvikelser kanske många gånger om i ens liv och då tror man att åtta knivhugg förbättrar eller löser någonting. Samhället har misslyckats i sin uppgift!

Inga kommentarer: