10 september 2023

Matmarknad i Beaurecueil



 Här i närheten av berget Sainte Victoire finns en by Beaurecuil med 600 invånare. Där håller de två dagars "smaklökarnas fest", en matmarknad där lokala kockar/ restaurangsägare och bagare/konditörer visar upp sig och säljer små rätter till 4 euro. Även bl.a. en vin-, saffran-, ost- och honungsproducenter  är på plats. Igår kväll blev det också musik i den gamla farmen där hela tillställningen hölls.  

Det var mysig stämning  och själva "borgmästaren" gick runt och bytte några ord med besökare. 

Jag fick lite liknande känsla som jag får när jag besöker evenemangen i Kårsta. Jag trivdes!



Långbord, partytält, papperstallrikar... enkelt i omgivningen men smaken var helt fantastiska. Och jag slapp fixa lunchen!



Ett bakverk med aprikos, maräng och annat som jag inte kunde lista ut slank ner den med med en mugg aprikosjus från ett lokalt musteri.


Språkträning fick jag exempelvis med denna redan pensionerad bagare 

som bakar medeltidsbröd med tre olika sortens mjöl. En annan lokal företagare sålde lax som var fiskad i Skottland. Även om laxpriset har höjts i Sverige så här låg det mycket högre än hemma, så det blev bara ett gratis smakprov. 

Inga kommentarer: