12 september 2023

Vackra byggnadsdetaljer

 


På mina promenader försöker jag lära känna min nya studiestad. Idag lade jag märke på denna pampiga dörr på 6 rue Mignet. På plattan bredvid dörren står det Hôtel d'Ailhaud. Det är  inte fråga om ett hotel utan huset är i privat ägo och allmänheten har inte tillgång dit.

För att kombinera nytta med nöje så läste jag på nätet (på franska - risk för feltolkningar) att Jean Ailhaud var en framgångsrik läkare på sin tid. Han levde   1675-1756. Han kom på en laxerande mirakelpulver  som gjorde honom rik. Så rik att han kunde bl.a. låta bygga detta hus. Dörren är original. Här ser man, om man bygger med kvalité så håller den länge, i detta fall över 300 år. Han blev också adlad och fick arbeta som kungens sekreterare och rådgivare. 

Ovanför dörren finns en kvinnohuvud i sten. Huvuden kunde vara som denna vackra och verklighetsnära men det finns också ofta sådana som ser skrämmande och konstiga ut. Ursprungligen var deras syfte att skrämma bort allt det onda från husen. 

Inga kommentarer: