2 september 2023

Marknad


Tre gånger per vecka finns det marknad i den centrala delen av Aix, tisdagar, torsdagar och lördagar. Den färglägger verkligen vardagen med allt det som finns att köpa. Visst lockar marknaden turister men största delen av kunderna är dock fransmän. Det finns nämligen ingen saluhall i Aix vilket förvånar mig. Man får en liten rund korg dit man själv plockar det man vill köpa och det är säljaren som sedan packar dem i papperspåsar. Lite "kartellbildning" kan man märka för alla håller samma prisnivå. 
 





Rustik keramik finns också att köpa. Jag tittade bara och vågade inte röra för att minska risken att något av det vackra skulle fasta i handen. Vi får se närmare julen om det då vore lämpligt att belöna sig själv exempelvis med en kanna eller en uppläggningsfat. 





Det finns två växter som jag tätt förknippar med Provence: lavendel och solros. Här kunde jag inte motstå en bukett solrosor. Solrossäsongen håller på att ta slut så några av dem fick följa med mig hem. 

Inga kommentarer: