4 september 2023

Simma lungt


Jag är flitig besökare på morgonsimningen på Kvarnbadet på somrarna. Det finns många fler som uppskattar det och det har blivit lite av en morgonsimgrupp där alla hejar på varandra och byter några ut med varandra. Sommarkortets förhållandevis låga pris bidrar till att flera kan välja denna sorts fritidsaktivitet. 

Så jag har ju inga ursäkter att inte fortsätta med simningen här i Aix, speciellt när simhallen ligger på vägen till skolan. I lördags var jag och besökte Yves Blanc-simhall för första gången. Det var lugnt eftersom franska skolbarn skulle börja höstterminen på måndag och prioriterade andra saker så här före skolstart. 4 euro kostade det för en vuxen. Kan inte låta bli att jämföra med Gym- och sims 100kr. Några kulturkrockar fick jag uppleva där. Badmössa behövde jag inte ha förrän den 11 september. Det fanns en automat där jag kan köpa den för fortsatta bruk. 

Innan jag kunde ens gå in i omklädningsrummet fick jag ta av skorna och vada mig genom vattnet dit. Omklädningsrummet var gemensamt för kvinnor och men men det fanns "hytter" där man kunde byta om. Skåpet var med kod och det gällde att komma ihåg skåpnummer för man fick ingenting med sig som skulle underlätta minnet senare.  Obligatorisk dusch, det är vi vana vid även i Kvarnbadet. Här sk. duschandet är att duscha baddräkten på med män och kvinnor blandade i samma duschrum. Det var inte i min smak men det gäller väl att försöka vänja sig om man vill simma. Ett sista vadande genom vattnet innan man kom till bassängerna. Och titta vilken fantastisk bassäng! 

Det var breda banor där det lätt kunde simma flera utan att bli störd. Djupet var 2,10m. Som vanligt blev det 50 minuters lugnt simmande och  efteråt "dusch" med simdräkten på vilket betyder en dusch till hemma. Det där med gemensamma omklädning- och duschrum har fransmännen nog inte tänkt färdigt tycker jag. OBS! inget bastu fanns det heller vilket inte behövs i detta värme men senare på hösten vore det säkert skönt.


 


Inga kommentarer: