23 september 2023

Kvällsmål


 Fyra veckor har redan gått! Tiden går verkligen fort. Trots få lärarledda timmar så får man verkligen vara noga med att man organiserar dagen så att studierna får den mesta tiden dvs minst 5-6 timmar dagligen men oftast mer. Dessutom är jag lätt distraherad och långsam vilket också påverkar tidsåtgången. Ändå känner jag hela tiden att jag ligger efter, eftersom jag inte hinner repetera så som jag skulle vilja. Mitt liv hänger inte på dessa 30 poäng men om man har tagit tjänstledigt från jobbet och plockar sparade medel från bankkontot  för att kunna vara här så är detta inte enbart för nöjes skull. Bättre chans att lära mig franska kommer jag aldrig mer få.

Så när man väl försöker tolka olika upplysnings filosofiska tankar på franska (var gråtfärdig) och samtidigt känner att jag borde börja med fonetiken också så det där med att hinna laga mat blir lite åsidosatt. Jag erkände direkt till läraren i skolan att Todorovs forskning om upplysningstidens idéer  och jag hittade inte varandra mer än bitvis. Hon ställde upp och vi gick igenom frågorna en efter en i vår grupp vilket var till STOR hjälp. Efter det så kände jag bara, att nu glömmer jag kastrullerna hemma och tallriksmodellen. Och det blev en kvällsmål ute i stan. Mycket gott var det och mätt blev jag.  Innan kvällen var slut så kände jag att Todorov har spelat en viktig roll i mitt liv. Med mat i magen klarar man av svåra utmaningar. 

Inga kommentarer: