30 september 2023

Marseille!

Jag hade ledigt idag på riktigt. Inte en endaste uppgift har gjorts och den här pausen behövde jag verkligen. Bästa sättet att undvika läxor är att åka bort, vilket jag gjorde. Jag har vandrat Marseilles gator upp och ner under hela dagen. Även om jag har varit i Marseille tidigare så kunde mina duktiga guider visa mig en annan sida av staden. 

Basilique  Notre- Dame de la Garde skymtar på bildens bakgrund. Dit får jag åka vid nästa besök för tiden räckte inte riktigt till allt spännande idag.
 

Här en vy över gamla hamnen som har betytt mycket för stadens utveckling under århundraden. Marknader och massor av kaféer och restauranger ligger tätt längst hamnkanten. Det var en extra varm och solig dag idag och det kändes som hela Marseille var ute och njöt av den vackra sensommardagen.

Väggarna kom till nytta på många ställen i Marseille där olika sortens konst tog plats i det offentliga rummet.


Det här är Marseille! inte så välputsat och skinande men i allra högsta grad levande stad.


Graffiti kunde man se lite varstans i Marseille. Hur tillåtet det är/ var, vet jag inte men bilderna drar beundrande blickar både från lokala invånare och från turister.


När man har gått och gått i hettan behöver man ta en paus och få lite mat i magen. Jag fick väldigt mycket mat i magen. Jag såg säkert väldigt ynkligt och svältande ut eftersom min portion med alla dessa skålar skulle ha räckt till en mindre familj.


Spännade stad där det finns mycket att se och uppleva. Rekommenderar varmt!

Inga kommentarer: