7 september 2023

Studier


Vardagen är inte bara intressanta utflykter och strosande på Aix vackra gator och torg. Redan på första mötet med Stockholms universitet varnades det om att om man inte lägger heltid på studier så hamnar efter bara på några veckor. Det var inte skrämseltaktik utan den bistra sanningen. Mycket hänger på en själv och självdisciplin krävs för att hinna läsa och öva det som står i planeringen. 

Vi får grammatik och ordförståelse på distans med Stockholms universitet två två timmars pass i veckan. Alla andra kurserna ( litteratur, kultur och samhälle, fonetik/ uttal och muntlig presentation) ges här på plats av franska lärare. Alla lärare lyfter fram önskemålet om att ha fler timmar till undervisning. Det "luktar" på besparingar även i universitetsvärlden. I praktiken blir det mycket självstudier och mindre lärarledd undervisning. 

Alla lärare är mycket kompetenta och engagerade och de uppmuntrar och peppar alla för att kunna klara av kurserna. De franska fröknarna kräver (jag säger kräver, inte vill) att man har läst och gjort alla givna uppgifter INNAN man kommer till lektionen. Sedan diskuterar vi det som är ämnet och hon förklarar det som var svårt. Antalet begärda uppgifter och tiden går inte ihop om man vill sova också. Jag är långsam, det vet jag och jag kan fastna på en uppgift som att ta reda på vem  Mime Marceau var vilket tar tid som jag inte har. Alla kurser löper parallellt så det gäller att ha koll på schemat och vad som borde ha göras till vilken lektion. 

Så man läser mycket hemma eller i skolan om en ledig sal finns. Jag brukar gå till det närbelägna litet bibliotek för att läsa tidningar. Det unnar jag mig själv. 


Tyvärr finns inga studieplatser där och det finns ofta mycket folk så det kan vara svårt att hitta en plats att sitta överhuvudtaget.










Skolan har en vacker terrass där man också kan sitta och studera. Dessutom nyttjar vi den maximalt när det är dags för gruppövningar. 

Nu självstudier i kultur och samhälle!  Jag får inte bilderna och texten så som jag vill, så lite huller om buller får det vara.




Inga kommentarer: